Transsibiriska järnvägen

Tåg på Transsibiriska järnvägen

Den Transsibiriska järnvägen går mellan Moskva och Vladivostok i Ryssland. Den började byggas 1891 och stod färdig 1916. Transsibiriska järnvägen är världens längsta järnväg med sina knappt 930 mil. Förutom huvudlinjen till Vladivostok finns det tre andra linjer; Transmanchuriska järnvägen som länge följer huvudlinjen men sedan svänger söderut in i Kina och mot Peking, Transmongoliska järnvägen som lämnar huvudlinjen vid Ulan-Ude och också den går till Peking men via Mongoliets huvudstad Ulan Bator, samt Bajkal-Amur-järnvägen som slutfördes 1991 och går norr om huvudlinjen. Sedan år 2002 är hela transsibiriska järnvägens sträckning elektrifierad.

Planering inför resan på Transsibiriska järnvägen

För det första behöver man bestämma sig för är vilken av det tre olika sträckorna man vill åka. Den riktiga Transibiriska järnvägen går till Vladivostok, men de två andra sträckorna, Trans-Manchuriska och Trans-Mongoliska löper på samma spår under en stor del av vägen. En resa till Vladivostok med Transsibiriska järnvägen kostar en hel del pengar. Därför är det nödvändigt att noga kolla upp vilka kostnader som kan uppkomma för att veta hur mycket pengar du behöver spara undan. Om du inte lyckas spara ihop till hela resan kan det vara nödvändigt att komplettera med ett litet lån. Kolla i så fall på nätet och jämför själv vilket lån som är mest fördelaktigt för dig. Det bästa är dock att spara undan tillräckligt med pengar i god tid innan resan.

  • TransSibiriska järnvägen går mellan Moskva och Vladivostok
  • TransManchuriska järnvägen går mellan Moskva och Peking. Rundar Mongoliet
  • TransMongoliska järnvägen går mellan Moskva och Peking. Genom Mongoliet

Stopp utmed vägen

Karta över Transsibiriska järnvägen

Förutom att bestämma vilken sträcka man ska åka, bör man även i förväg bestämma sig för om man ska göra några stopp utmed vägen, eller om man ska åka i ett sträck. Tågen på Transsibiriska järnvägen passerar många stationer, varav några populära att stanna kvar på någon dag är Irkutsk och Ulan Bator (i Mongoliet).

Irkutsk (Ryssland)

Här ska det tydligen vara möjligt att bo med en rysk familj, vilket kan vara en trevlig och annorlunda upplevelse. Irkutsk som ligger längs Transsibiriska järnvägen har lite över en halv miljon invånare ligger mycket vackert vid Bajkalsjöns strand.

Ulan-Bator (Mongoliet)

Att se Ulan-Bator är en liten del i Mongoliet-stoppet, men innebär att man avviker från Transsibiriska järnvägen och istället färdas på Transmongoliska järnvägen. Det stora äventyret är att ge sig ut i ödemarken på den vidsträckta mongolska stäppen. Landet är väldigt stort och du kan spendera flera veckor på att resa runt mellan olika platser. Naturen är helt fantastisk. Många turer kombinerar häst och kamelridning, bilturer och övernattningar i ett Ger (Mongolskt tält). Även om man bara tänker spendera några få dagar i Mongoliet så bör man ska försöka komma ut i på stäppen.

Säsong

Transsibiriska järnvägen

Högsäsong för resande på Transsibiriska järnvägen inträffar under sommarmånaderna mellan maj och september. Under denna period kan det vara svårare att få biljetter, då är det rekommenderat att boka i förväg. Under sommaren kan det bli varmt i södra Ryssland, så resan då kan bli en svettig historia. Tågen går dock året runt och en resa under vintern har definitivt också sin charm, temperaturerna i Sibirien kan sjunka ordentligt.

Förutom att bestämma när på året man ska åka bör man ha koll på vilka dagar de olika tågen avgår. Här följer en lista på några av de tåg som trafikerar de olika sträckorna på Transibiriska järnvägen. Ju lägre tågnummer desto färre stopp, tågnumren avser från Moskva (nummer mot Moskva inom parentes).

  • Tåg #2 (#1) - Moskva till Vladivostok, avgår kvällar udda datum (ej 31:a)
  • Tåg #4 (#3) - Moskva till Peking via Mongoliet, avgår tisdagskvällar
  • Tåg #6 (#5) - Moskva till Ulan Bator, avgår onsdags- och torsdagskvällar
  • Tåg #10 (#9) - Moskva till Irkutsk, avgår kvällar udda datum (ej 31:a)
  • Tåg #20 (#19) - Moskva till Peking runt Mongoliet, avgår på fredagskvällar

Klasser och bekvämlighetsnivå

Det finns två olika klasser att välja på (ibland även 3), första- och andraklass. Förstaklass innebär en kupé för två personer, med egen toalett. Andraklass är en kupé för fyra personer där man delar toalett med resten av vagnen. Prisskillnaden ligger på runt 1700 kr per person och andraklass duger utmärkt. Vid de ungefärliga prisangivelserna nedan är det andraklass som avses.

Biljettköp

För att resa på Transsibiriska järnvägen räcker det inte med ett valigt Interrail kort som tågluffare köper. Att boka biljetter innan resan på Transsibiriska järnvägen är ofta enklast och säkrast, speciellt under högsäsong. Biljetter kan köpas på plats, men det går även bra att köpa biljetter via nätet. Det finns två större svenska sidor som säljer biljetter för tågresor på Transsibiriska järnvägen.

Biljetterna för enbart tågresan kostar någonstans runt 3000 kr för hela sträcka. Att köpa biljetterna i Moskva kan bli mycket billigare än att köpa över nätet. Om man ska ta ett stopp på vägen kan det vara en bra idé att endast köpa själva huvudresan i förväg, för att sedan köpa de kortare sträckorna på plats. T.ex. vill resebolagen ha nästan 1500 kr för Ulan-Bator till Peking, samma biljett kostar omkring 50 USD i Mongoliet.

Resa till Moskva

Det går alldeles utmärkt att flyga till Moskva, men man kan ju också åka båt och tåg, vilket ofta blir billigare. Dessutom får man då se mer utmed vägen.

Ett bra alternativ är att åka båt mellan Stockholm och Helsingfors. Det går ofta att få tag i billiga kryssningsbiljetter på denna sträcka. Från Helsingfors går det sedan tåg till Sankt Petersburg, eller direkt till Moskva, men ett stopp i Sankt Petersburg är att rekomendera. Dessa biljetter går att köpa genom SJ. Även tåget mellan Sankt Petersburg och Moskva går att köpa genom SJ.

Övernattningar i Ryssland

Övernattningar och boende i Ryssland bör bokas i förväg (se nedan angående visum).

Visum

När det gäller visum så måste man bestämma sig för om resebolaget ska fixa det åt en, eller om man vill fixa det själv. Att ordna visum till Kina och Mongoliet är enkelt, Ryssland lite krångligare.

Visum till Ryssland

Visum till Ryssland kostar ungefär 600-700 kr om man köper via resebolag. Att ordna det själv blir lite krångligt. Först måste man få en voucher skickad eller faxad till sig som säger att man ska bo i Ryssland, så steg 1 är att boka boendet då man måste uppge vilken adress man ska bo på. Bra att kolla upp om hotellet eller vandrarhemmet har visumservice innan man börjar fylla i blanketter. Dessutom ska visumet aktiveras efter ankomst så det är bra om de första man ska bo hos kan hjälpa till med visumet. Billiga alternativ kan ofta ordna vouchers mot en avgift på ungefär 30 USD. Denna avgift ska betalas i förväg via banktransfer/visa. När boendet är ordnat och man fått sin voucher återstår bara att fylla i lite blanketter på ambassaden eller konulatet. Prisskillnaden för att fixa det själv blir dock inte så stor mot resebolagen.

Visum till Mongoliet

Visum till Mongoliet kostar ungefär 700 kr om man köper via resebolag. Det är dock enkelt att ordna på egen hand om man kontaktar deras konsulat i Göteborg. Adressen är Götabergsgatan 34 och telefonnumret är 031-167 621. Konsulatet är beläget i en vanlig lägenhet och finns på UD:s lista över konsuler.

Visum till Kina

Priset varierar lite beroende på vilken typ av visum man vill ha, men det kostar 300-400kr.

Pengar

Uttagsautomater finns i alla tre länderna, men det kan vara bra att ha med sig lite kontanter i form av små dollarsedlar. Detta bl.a. för att betala det man köper på tåget, t.ex. när man kommer in i Kina. I övrigt får man själv bedöma huruvida kontanter i form av dollarsedlar, eller resecheckar ska tas med. Växla inte till mongolisk valuta på tåget eftersom växlingskursen är mycket dålig inne i Mongoliet. Det finns bankomater i Ulan-Bator.

Packning på Transsibiriska järnvägen

Tänk på att packa ner några extra böcker samt kanske även en reseguide för Transsibiriska järnvägen, då det kan vara intressant att läsa om de platser man passerar. Att ta med en ficklampa rekomenderas då ljusförhållandena inte alltid är de bästa. En pannlampa kan underlätta då man vill läsa en bok i de ofta dålit upplysta tågen som trafikerar Transsibiriska järnvägen. Lite enkel mat kan också vara bra att ha med, speciellt sådant som lätt tillagas genom med enbart varmt vatten: choklad, kaffe, te eller Varma koppen. Det mesta går dock att köpa i ryska mataffärer.